Pembaca Setia

Status

Ready To Convocation =)

Thursday, May 14, 2009

Ragam Pelajar!




Peperiksaan satu perkara penting bagi seseorang pelajar..
tak kira di sekolah, IPTA mahupun IPTS..
Jika di zaman persekolahan hanya ada beberapa periksaan penting,
di IPTA/IPTS pula, tiap-tiap semester ada peperiksaan penting..
manusia ni memang tak terlepas dari melakukan kesalahan..
seperti tabiat meniru ketika menjawab peperiksaan..
ramai yang sanggup melakukan apa saja agar lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan. ada yang belajar awal supaya persediaan rapi dapat dilaksanakan..
usaha ini memang patut dibanggakan.. sebab segala pencapaian,
hasil daripada usaha diri sendiri..
tetapi ada yang malas belajar.. mengambil mudah perkara ini..
walaupun begitu, mereka tetap nak lulus..
macam mana tu? dengan cara MENIRU/MENIPU!



memang lah senang kerjanya, tapi apabila kita lulus kelak,
kita akan lebih memahami ke pelajaran yang seterusnya?
adakah kita akan tetap terus meniru?
dan orang yang memberi kerjanya/kertasnya ditiru, akan tetap terus ditiru?
ada tak terlintas untuk meminta tolong mengajar apa yang kita tidak tahu?
daripada orang yang lebih tahu?



memang rugi kalau selalu sangat copy paste rakan punya kerja..
kita ni belajar, macam tak dapat apa-apa ilmu pun..
kalau sekali-sekala tu mungkin tidak mengapa kot..
maybe ada masalah yang tidak dapat dielakkan
sehingga segala kerja yang diberikan tidak dapat disiapkan pada masanya..



jika ingin kecemerlangan, kita haruslah berusaha dari sekarang..
jika tidak, bila lagi? kecemerlangan hadir dari usaha yang tinggi..
dan segala rezeki, datangnya dari Allah =)
semoga kita sama-sama diberkati..
Amin!

apa lagi, marilah kongsi bersama pengalaman anda..
adakah anda ditiru? atau meniru?
anda yang tentukan sendiri..

4 comments:

farhazoeLa said...

peniru tegar kadang-kadang merimaskan, sbb kene cek2 jawapn orang yang belum tentu betul lagik atau x.
dan menjadi seorang yang kerap ditiru boleh menimbulkan rasa ketidaksenangan di hati sebab kau penat baca buku sampai larut malam, akhirnya memperoleh markah lebih kurang sama dengan orang yang tidur seawal jam 9 malam. adil ker?

FiiQ90 said...

yup2.. memang benar kata2 itu..
memang tidak adil sangat2..
ini kerana, kita yang penat2 study smpai larut malam.. sampai lebam biji mata.. akhirnya orang yg sibuk sangat nak tiru kita, dapat markah sama lebih kurang macam kita..
itu satu, kalau tak diberi tiru, mcm2 ugutan akan diorg berikan..
byk la.. xmo kawan la.. pentingkan diri la.. diaorg xpk ke kita ni susah payah berusaha.. diorg xmerasa seksanya berjaga sampai awal pagi dengan membaca/belajar.. diorg sedap jew tido.. bersuka ria.. so disini nak diingatkan, tlg la.. kasihanilah mereka yang study smpai lewat2 pagi tu.. dan jangan jadikan alsan susah sebagai satu halangan untuk belajar..

hanyadaku.. said...

hehe.. sye penah meniru dan di tiru.. kalu kawan bgi sye tiru, sye pon bagik dye meniru.. haha.. rindu la nak jahat cam tuh lagik.. kalau lah ade doraemon, sye akan mintak dye kuarkan pintu suke hati utk sye kembali ke zaman tiru-meniru tuh..

fiiQ said...

hahaha!
tiru meniru itu tak baik..
sape yg pandai pon tak taw ;D

-P.S-

Sesetengah Gambar Yang Diambil
Bukan Hakmilik Saya !!

Terima Kasih Kepada Google !!

Permainan