Pembaca Setia

Status

Ready To Convocation =)

Thursday, November 5, 2009

Maggi Gorengku part 2

Bahan-bahan
Maggi kari
kicap
sos cili
gula
garam


kalau ada nak letak apa-apa tambahan, suka hati kau orang lah..
nak letak ayam ke, ikan ke, udang ke,
dan sebagainya..
style kau orang =)

ok next,

Cara-cara
panaskan air dalam periuk kecil ya..
(api tu nyalakan dulu)
(kalau tak nyala, sampai tua takkan panas)
tak mahu periuk besar-besar, nanti maggi tak tenggelam..
air cetek saja..
pastikan air segelas saja..
gelas kecil ke besar, lantak kau orang la..
wakakkaa !

lepas tu, buka maggi kari tadi,
keluarkan maggi nya dan rendamkan..
agak-agak dah lembik dan tidak bermaya maggi tu,
angkat, dan tuskan(betul ke eja ni?)
tapis la.. lebih kurang macam tu..


sementara menunggu maggi itu kering..
ambil kuali kecil, dan panaskan..
sebelum panaskan, masukkan sedikit minyak..
jangan banyak-banyak, karang tak jadi maggi goreng,
jadi maggi basah kang..
ok, agak-agak dah panas,
(nak tahu macam mana da panas, cuba rasa)
pecahkan telur (tak kisah lah, 1 biji ke, 2 biji ke)
dan walah ~ (jangan dengan kulit-kulit hang pergi masukkan)
lepas tu, kasi hancur-hancurkan..
ambil secubit garam, supaya telur itu ada perisa ya..


lepas dah hancur, dan maggi sudah kekeringan,
(kau orang jangan mandai-mandai nak pakai hair dryer)
(biar dia kering sendiri, OK )
masukkan maggi ke dalam kuali itu tadi bersama-sama telur
yang sudah dimasak itu..
gaul-gaul bagi rata..
lepas tu, masukkan sedikit kicap
(sikit tahu ! jangan banyak )
dan juga setengah perencah maggi tadi
(setengah tahu ! jangan 1 bungkus tu pergi tibai)
(kalau buat 2 bungkus, baru letak 1 bungkus penuh perencah)
gaul rata.. sampai semua kicap dan perencah menutupi maggi itu..
agak dah rata, masukkan sudu kecil gula ya..
(bagi 1 bungkus.. bukan 2 atau 3 atau 4)
(makin banyak bungkus, makin banyak butir gula akan digunakan)
gaul lagi.. sampai lebam..

ok agak dah masak..
tutup api..
masukkan dalam pinggan dan hias mengikut citarasa anda..

walah ! maggi goreng fiiQ =)







5 comments:

~mistixora~ said...

megi dye senyum kat aku lar.. haha.. agak2, kalo kite wat megi ni, dye senyum gak x..????

fiiQ said...

bukan kata senyum
mara nangis sume ada..
bak kata astro

mcm2 ada :D

~mistixora~ said...

pas ni leyh la fiiq wat megi mara, nangis.. pastu jual.. musti laku.. haha..

astro memang best..! tapi x best kalo ujan.. hakhak..

Fær.han/Unown F/Gyan said...

AAAAAAAAAAAAA simple~ tapi telah berjaya mengiurkan aku~ >_< *lap mulut*

fiiQ said...

misti - wkaakkak !insyaAllah :P

gyan - hahahah ~ lap2 org rakam masuk utube kang,,
wakakakk !

-P.S-

Sesetengah Gambar Yang Diambil
Bukan Hakmilik Saya !!

Terima Kasih Kepada Google !!

Permainan